Biotyna – witamina zdrowia

Biotyna, czyli inaczej witamina B7, jak każda witamina jest niezbędna dla organizmu aby prawidłowo funkcjonował. Kluczowe zalety tej biotyny to:

  • Wpływa na przemianę glukozy i stabilizuje jej poziom we krwi. Z tego powodu witamina B7 jest ważna dla osób z cukrzycą.
  • Ma znaczenie w prawidłowym wzroscie i rozwoju organizmu
  • Wpływa na prawidłowy stan skóry i włosów
  • Wspomaga proces wchłaniania witaminy C
  • Odpowiada za właściwe krzepnięcie krwi

Witamina B7 jest wyjątkowa na tle innych witamin z grupy B, gdyż jest wytwarzana przez florę bakteryjną jelit. W związku z tym nie często obserwuje się jej niedobór. Ale oczywiście są przypadki, w których należy zacząć ją suplementować.

Objawy braku biotyny występują głównie u chorych poddawanych długotrwałej kuracji antybiotykowej, pacjentów karmionych sztucznie, osób, które mają bardzo ubogą dietę, osób z uszkodzoną śluzówką jelita, które uniemożliwia naturalną produkcję witaminy.

Najczęstsze objawy niedoboru to:

  • senność
  • apatia
  • rozdrażnienie, stany lękowe, halucynacje, depresja
  • bóle mięśni
  • drętwienie stóp i dłoni
  • zmiana zabarwienia skóry (szarobiała), złuszczanie naskórka
  • wypadające włosy
  • rozdwajające się paznokcie
  • zapalenie spojówek

Biotynę można znaleźć w mięsie – najwięcej w wątrobie, a poza tym w nerkach, wieprzowinie, wołowinie i drobiu (5–10 µg/100 g). Ponadto znajduje się nasionach soi (65 µg/100 g), orzechach (30 µg/100 g), a także:

  • w żółtku jaj
  • mleku
  • serze
  • otrębach
  • w rybach (sardynkach, łososiu)
  • drożdżach
  • ciemnym ryżu
  • warzywach – kukurydzy, kalafiorach, grochu, pomidorach, szpinaku, marchwi, burakach, cebuli
  • nieprzetworzonej mące
  • oleju rzepakowym i słonecznikowym,
  • owocach – bananach, melonach, grejpfrutach, arbuzach, winogronach i brzoskwiniach

W opozycji do produktów zawierających drogocenną dla organizmu biotynę, stoją takie produkty, które działają na nią niekorzystnie, utrudniając jej przyswajanie lub działając na nią destrukcyjnie. Zaliczają się do nich:

  • surowe białko jaja – ogranicza przyswajanie biotyny ze względu na obecność awidyny, która wiąże biotynę, uniemożliwiając jej wchłanianie
  • alkohol
  • przetworzona żywność.

Written by 

Powiązane